JAK ZWIĘKSZYĆ SWOJĄ ODPORNOŚĆ?

Zbliża się jesień, a więc pora roku, w której jesteśmy bardziej narażeni na infekcje i choroby. Dlatego już teraz warto zadbać o swoją odporność, aby uniknąć chorób i gorszego samopoczucia. Obniżona odporność organizmu zwiększa bowiem ryzyko złapania infekcji, która – jak dobrze wiemy – potrafi nas wybić z rytmu na kilka dni.

Poniżej przedstawiam Wam kilka moich sposobów na wzmocnienie odporności. Stosuję je od jakiegoś czasu i póki co, udało mi się uniknąć poważnych infekcji i chorób w czasie ich największego ryzyka. Przedstawione poniżej składniki, są powszechnie dostępne i są najlepszym źródłem witamin i minerałów odpowiedzialnych za odporność naszego organizmu. Chodzi tu przede wszystkim o witaminę C, ale nie tylko. Ważna jest również witamina A, witamina E (która wzmacnia działanie witaminy C) czy witamina B6, a także składniki mineralne takie jak cynk i selen (wzmacniające procesy immunologiczne).

NATKA PIETRUSZKI
Natka pietruszki nie jest lubiana przez wszystkich, ale ci, którzy tolerują jej smak, mogą w łatwy sposób dostarczyć dla organizmu wielu wartościowych substancji – oczywiście witaminy C i E, ale również beta-karotenu oraz cynku i miedzi.

Natkę pietruszki możemy po prostu dodawać do potraw, które spożywamy. Ja dodatkowo od czasu do czasu piję napój pietruszkowy, do którego link macie poniżej.

NAPÓJ PIETRUSZKOWY

IMBIR
Imbir to zdecydowanie mój ulubiony „wspomagacz”:) Uwielbiam jego smak, a napój imbirowy (link poniżej) mogłabym pić na okrągło. Od wczesnej jesieni do wiosny piję go codziennie i dzięki temu od kilku lat uniknęłam choroby. Oprócz imbiru, do napoju dodaję również cytrynę i miód, które również doskonalne działają zapobiegawczo przy przeziebieniu. Należy jednak pamiętać, że zarówno cytryna jak i miód nie lubią wysokich temperatur. Przygotowując taki napój (lub każdy inny) nie dodawajmy ich do gorącej wody/herbaty, gdyż stracą w niej swoje cenne właściwości.

NAPÓJ IMBIROWY Z MIODEM I CYTRYNĄ

CZOSNEK
Na mojej liście musiał znaleźć się czosnek, nie tylko dlatego że go bardzo lubię, ale również dlatego, że jest bardzo popularny przy walce z przeziebieniem. Nie jest tak bez przyczyny, czosnek działa jak naturalny antybiotyk, jednak aby zachował swoje lecznicze właściwosci, należy go spożywać w postaci nieprzetworzonej. Można go dodać np. do kanapki, twarożku czy sosu do sałatki.

ORZECHY I PESTKI
W ramach przekąski przy oglądaniu serialu lub filmu sięgam po orzechy (najlepiej włoskie) lub pestki dyni i słonecznika. To zdrowszy zamiennik słonych przekąsek, a są tak samo wciągające 🙂 Dostarczają nam witaminy E i B6, cynku. Ich spożywanie nie tylko pomoże wzmocnić nasz organizm, ale wpłynie korzystnie na wiele innych jego funkcji.

  

HERBATKA I SOKI
Jak wiadomo, herbatka jest dobra na wszystko 🙂 Również na przeziębienie. Dobrze jest dodać do niej soku, który działa jak lekarstwo. Takie soki najlepiej zrobić samemu, gdyż te dostępne w sklepach są mniej wartościowe, zawierają dużo cukru a mało owoców. Najlepszymi dodatkami do herbaty lub wody są oczywiście sok malinowy, sok z owoców dzikiej róży, a takze sok z kwiatów czarnego bzu i mniszka lekarskiego. Zawierają one składniki, które wzmocnią nasz organizm profilaktycznie lub w walce  z przeziębieniem.

KIEŁKI
Kiełki to skarbnica wszystkiego, co najlepsze. Zawierają mnóstwo witamin z gruby B oraz witaminę C, a także wiele innych właściwości, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Możemy je wyhodować samemu, lub kupić w sklepie. Spożywanie kiełków nie tylko pomoże nam w zachowaniu zdrowia w okresie jesienno-zimowym, ale również wpłynie korzystnie na nasz organizm, uzupełniając w nim niedobór witamin i minerałów. Kiełki możemy dodawać do kanapek i sałatek lub koktajli.

Pamiętajmy, że najważniejsza w zachowaniu równowagi i zdrowia jest odpowiednia  i zbilansowana dieta, która wzmacnia organizm i pomaga mu w walce z chorobą. Należy pamiętać o jedzeniu dużej ilości warzyw i owoców, odpowiedniej ilości snu oraz aktywności fizycznej. Zdrowo odżywiony organizm jest w stanie sam poradzić sobie z infekcją, dzięki czemu nie będziemy musieli faszerować go antybiotykami. Jeśli jednak jesteśmy podatni na infekcje, już teraz zadbajmy o wzmocnienie organizmu przy pomocy naturalnych sposobów. Mam nadzieję, że skorzystacie również z tych, zaproponowanych przeze mnie 🙂

 

Komentarze:
  1. Na odporność nie mogę narzekać i myślę, że dieta jest jednym z powodów. Natkę pietruszki dodaję do wielu dań, jem też wiele orzechów i nasion (największe znaczenie mają chyba bogate w selen brazylijski ;)), a więcej wzmacniaczy odporności zostawię na później (na odporność, w szczycie sezonu infekcyjnego polecam także wysokie dawki witaminy C i czystka ;))

    1. Super! Dziękuję za kolejne inspiracje 🙂 pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *